23 مارس 2024 - داده های جدید از کارآزمایی COLCOT نشان می دهد که 0.5 میلی گرم کلشی­سین در روز، منجر به کاهش بزرگی در حوادث قلبی عروقی (CV) در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2(T2D)  که اخیراً دچار انفارکتوس میوکارد (MI)شده اند، می گردد.

این یافته‌ها که در Diabetes Care منتشر شده است، بینش بیشتری در مورد خطرات مرتبط با کلشی‌سین با دوز پایین و مزایای آن به عنوان بخشی از رویکردهای پیشگیری ثانویه جامع در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و MI اخیر، ارائه می‌دهد.

محققان گزارش دادند که در تجزیه و تحلیل از پیش تعیین شده ی کارآزمایی COLCOT، کلشی سین (0.5 میلی گرم در روز) در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و MI اخیر، با کاهش 35 درصدی خطر نقطه پایانی ترکیبی اولیه ی ایست قلبی احیا شده، مرگ قلبی عروقی، سکته مغزی، انفارکتوس میوکارد، و بستری فوری در بیمارستان برای آنژین صدری که نیاز به عروق رسانی مجدد(ریوسکولاریزاسیون) دارد، مرتبط بود.

اگرچه نرخ بروز ذات الریه و حالت تهوع کم بود، اما در گروه کلشی­سین به طور قابل توجهی بیشتر از گروه دارونما بود.

پیش از این فواید قلبی عروقی کلشی­سین با دوز پایین در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر، نشان داده شده بود. دکتر ژان کلود تاردف و همکارانش از موسسه قلب مونترال، در دانشگاه مونترال در کانادا، اثرات آن را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شرکت کننده در کارآزمایی COLCOT( پیامدهای قلبی عروقیکلشی­سین) ارزیابی کردند.

مطالعه ی COLCOT، یک کارآزمایی تصادفی دوسوکور با 0.5 میلی گرم در روز کلشی سین در مقابل دارونما بود که ظرف 30 روز پس از انفارکتوس میوکارد شروع شد. 959 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 وارد این مطالعه شدند و به مدت 22.6 ماه تحت نظارت قرار گرفتند.

بر اساس مطالعه ی انجام شده، استنباط های زیر حاصل شد:

 یک رویداد نقطه پایانی اولیه در 8.7٪ از بیماران در گروه کلشی­سین و 13.1٪ در گروه دارونما (نسبت خطر 0.65) رخ داد.

 تهوع در 2.7% و 0.8% به ترتیب در گروه مطالعه و دارونما گزارش شد و ذات الریه در 2.4% و 0.4% به ترتیب در گروه مطالعه و دارونما مشاهده شد.

محققان نوشتند: در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و انفارکتوس میوکارد اخیر، 0.5 میلی گرم در روز کلشی سین، منجر به کاهش شدید حوادث قلبی عروقی می شود.

آنها نتیجه گیری کردند که "این نتایج از انجام آزمایش COLCOT-T2D در پیشگیری اولیه پشتیبانی می کند."

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/low-dose-colchicine-may-help-prevent-cv-events-in-patients-with-type-2-diabetes-and-mi-colcot-trial-125784